Thursday, December 9, 2010

Monolog Besut.

Hebak sangak ko Besut nih? Kalu tanyo kawe, kawe kato tak dok tepat dale dunio ni hok sehebak Besut. Besut ni memea spesial. Kalu oghe tanyo kawe oghe mano, kawe kato oghe Besut, kawe tok sebuk oghe teganu. Sebab kalu kato oghe teganu dio ingak kecek teganu.

Besut nih, kalu ikut sejaghoh dio ado rajo sendiri. Istano Rajo dok kat Kapong Rajo. Kawe tok berapo tahulah pasal sejaroh nih..Nati kito kecek semula lah. Lagu mano pong Besut ni memea hebat pado kawe. Walaupong selamo umor kawe, lebih lamo kawe dok luar tapi hati kawe kekal di Besut. Kawe tok lupo balik Besut setahun dua tigo kali.

Oghe-oghe Besut ghama hok jadi terkenal. Tok payoh ceritolah kalu nok tahu Googlelah sendiri. Cubo tengok kat Besut ni, oghe hebak ghamai, oghe jahat pon famous jugok. Hok hebat mace Pok Su Wan Su tukea ukir, Deghih Jusoh, Yusof Nor, artis-artis mace Wanafi Su, Erra Fazira pun kawin oghe Besut. Penyimpe Mohor Besar Rajo2 pon oghe Besut. Ramai lagi kalu nok sebut.

Aku mulo dapat raso kehebatan dan aura Besut bilo kito merantau. Aku (aku la pulok!) kawin denge oghe Negori, tapi oghe sebeloh isteri aku cukup banggo bilo anok dio nikoh oghe besut. Hok peliknyo tu, ghama jugok ruponya kerabat dio dok menetap di Besut. ado hok jadi Cikgu Aku dulu. Ado hok jadi saing ayoh aku. Ado hok jadi saing Mok Aku. keciknyo dunio nih. Kalu nok cerita pasal ni kena buat tajuk khas lain.

Ramai saing-saing hok aku kenal dan saing-saing hok aku suko pernoh maghi ke Besut. Malah isteri aku pon sebelum kenal dengan aku sudoh biaso dengan Besut walaupon kami sebenarnyo berkenalan di KL. Hok peliknyo lagi sebelum dio kenal aku dio pernoh ada aktiviti di sekoloh tempat ayoh aku jadi Guru Besar. Ghama jugok saing aku kat KL hok kawin oghe Besut.

Besut banyok kenangea. Aku memea tak ado memori Cinta di Besut. Aku tak pernoh ado gewe maso sekoloh dulu. Aku pon buke hensem sangat pon. Maso skoloh dulu kurus kering. Tapi aku pernoh dapat surat "ingin berkenalan" maso form 5 dulu. Oleh sebab panik sebab dapat surat dale kelas depea ghamai saing-saing maka aku koyoklah surat tu. Ado "poswoman" dale kelas tu hok bagi. Lepas tu dio report kat budok puan tu kato aku koyok surat dio. Lepas tu aku tok ingat apa jadi.

Maso sekoloh dulu aku ado saing baik namo Asri. Dio ni hensem nok-nok lagi ada tahi lalat Siti Nurhaliza kat dagu dio...maka ghamai la gewe kenea ko. Kami (aku dan Asri) di"jago" oleh seorang cikgu pompuan bujang (maso tu) namo dio Cikgu Mariam Faridah. Aku pon tak tahu pada mulonyo. Tok tahu pulok ado oghe ambik berat. Kami maso dale kelas kuat sembang (padahal dok depea skali dale kelas). Walau pon kami kuat sembang sebenarnya kami antaro pelajar terbaik maso tu. Aku plajar terbaik Biologi, Asri pulok pandai Geografi dan Kimia (tapi ujian pertama Kimia aku terbaik dalam aliran..hi hi). Kami berduo memea tak dok gewe. Hobi kami pergi library. Kami buke baco buku skoloh pun tapi buku ensiklopedia. Asri ni pandai laye budok pompuea. Ramai budok2 kelas bawah hantar surat kat dio. Banyok jugok buku2 otograf dio sign. Tapi selepas SPM sampai lo ni aku tok jupo lagi denge Asri. Puas aku cari...melalui facebook pon tok jupo. Hidup lagi ko doh mati pon tok tahu. Untuk Asri kalu demo baco monolog ni tulung tinggal komen deh.

Banyok kenange di sekoloh SMTM. Aku dulu tok minat sukea. Tapi aktif persatuea. Aku pernoh jadi Pengerusi Persatuan Sains dan Presiden Kelab Komputer. Aku pernoh join Brass Band Sekoloh (Pertama di Besut)..selain dari peniup sangkakala( trompetlahh) aku jugok sebagai Bendahari. Aku pong jadi Ahji Lembaga Pengarah Koperasi Skoloh (apa khabar Cikgu Azmi?). Kalu cakap pasal Kelab Komputer ni, banyok kisah buleh dinukilkan. Yem dan Sham mungkin masih ingat. Sebenarnya siapa pandai komputer zaman tu (1986-88) mesti hebat. Maklumlah evolusi komputer peribadi (PC) bermula tahun 1981. Hanya selepas 5 tahun kami menjadi perintis di Besut. Tahun 87 Singapore telah mengeluarkan PC Warna (Cubic 99 keluaran Creative Technology) siap dengan Sound processor lagi (boleh bercakap). Selain itu terdapat sebuah Apple IIe sumbangan EPMI (Esso Production Malaysia Inc) dan NEC Maestro sumbagan PIBG. Keistimewaan kami ialah kami boleh akses bilik komputer walaupun dalamasa cuti (aku kan Presiden Kelab!..riaknya) masa tu bukan ada software mcm sekarang. Kami belajar tulis program guna BASIC. Seronokkk!. Nantilah kita cerita semula pasal nih. Aku juga pernah dilantik sebagai badan redaksi majalah Sekolah tapi satu benda pun tak buat (sebab tak ada oghe suroh!). Dapatlah masuk nama dalam Majalah tu.

Cikgu Mariam Faridah, Cikgu Yang Chik, Cikgu Mat Yusof, Cik Gu Hamidi adalah antara nama yang masih ku ingat. Aku ada juga pengalaman songsang di skolah. Kisahnya berlaku selepas tamatnya SRP. Kami ni masa skolah adalah plajar yang penuh taat dengan disiplin. Suatu hari, Pok Cik (Rashdan seorang pengawas juga kawan baik aku) mendatangkan satu idea gile masa kami di library skolah. Dia ajak kami "ponteng"..maklumlah SRP dah habis kalau nak ikutkan tak yah datang skolah pun takpa. Maka dalam library kami merancang nak panjat pagar skolah. Bila rasanya saat sesuai kebetulan kelas kami paling hujung apalagi 1..2..3 panjat. Tapi sudah nasib orang yang tak pernah langgar disiplin.. baru saja lompat tetiba dengar satu suara garau dari tingkat atas..WOIII!..aduhhhhh! caught red handed... Cik Gu disiplin nampak dari aras 1... Cikgu Ramli panggil kami, apalagi sorang satu (kami 3 orang....khairi) kena pulas perut..Adoiiiii! Tahun seterusnya Cik Gu Ramli mengajar Fizik kelas aku...

Sepanjang aku bersekolah, tidak sekalipun aku dilantik menjadi Pengawas, walaupun sering menjadi model pelajar berdisiplin. Aku pernah menjadi Ketua Kelas. Aku rindukan masa itu..nasib baik ada Facebook dapat aku "jumpa" semula rakan2 di Alam Maya kecuali Asri..mana kau Asri???

No comments:

Post a Comment